essentie-melk-verschillende-levensfasen

De consumptie van melkproducten wordt aangeraden doorheen het hele leven, omdat ze kunnen bijdragen tot een volwaardige voeding die de gezondheid bevordert. De voordelen tijdens de adolescentie en de zwangerschap alsook voor senioren in het bijzonder bespreken we hieronder.

Melk en melkproducten leveren belangrijke voedingsstoffen, die essentieel zijn voor de gezondheid en onmisbaar voor de groei en ontwikkeling:

  • Eiwitten 
  • Mineralen (calcium, fosfor, magnesium, kalium…) 
  • Vitaminen (A, D, B2, B3, B12…) 

Vandaar ook hun aanwezigheid in de Belgische voedingsaanbevelingen en in de Voedingsdriehoek (Gezond Leven). Toch eten Belgen gemiddeld te weinig melkproducten, waardoor de consumptie van deze voedingsstoffen mogelijks in het gedrang komt, zoals bijvoorbeeld de calciuminname. Dit tekort is nog sterker bij oudere vrouwen (> 60 jaar) en jongeren tussen 14 en 17 jaar. Twee bevolkingsgroepen waar zuivel net bijkomende aandacht verdient.  

Slechts 2% van de Belgen voldoet aan de aanbeveling om 
2 tot 3 melkproducten per dag te eten”

Melk voor een ideale piekbotmassa

Jongeren tussen 11 en 18 jaar zitten in een belangrijke levensfase. Hun lichaam is nog in volle groei en ontwikkeling, ze hebben tevens een toegenomen hormoonproductie. Hierdoor verschilt ook hun voedingsbehoefte, zoals voor calcium (1150 mg aanbevolen per dag). Het eetgedrag van adolescenten vandaag kan gevolgen hebben voor hun gezondheid op latere leeftijd. Terwijl een goede voedingsinname net zo belangrijk is tijdens deze periode, worden ze ook geleidelijk aan meer onafhankelijk en passen ze vaak hun voedingsgewoonten aan.  

Het heeft onder andere een invloed op de botsterkte op oudere leeftijd. De calciuminname tijdens deze periode bepaalt mee de piekbotmassa die bereikt wordt tussen 20 en 30 jaar. Dit is de maximale mineraaldensiteit die de botten bereiken in het leven. Wanneer deze piek bereikt wordt, is de densiteit en de sterkte van de botten het grootst. Nadien daalt de botmassa geleidelijk aan. Het behalen van een goede piekbotmassa is daarom essentieel voor later. 

Naast genetische achtergrond wordt deze mede beïnvloed door leefstijlfactoren, zoals fysieke activiteit en calciumopname. 

milk-piektomassa-sport

Zwangerschap en melkproducten 

Iedereen weet dat de voedingsinname meer aandacht verdient tijdens de zwangerschap. Er wordt wel eens gezegd dat er tijdens deze periode niet twee keer zoveel, maar twee keer zo goed moet worden gegeten. Zo wordt de gezondheid van de moeder alsook van het ongeboren kind optimaal ondersteund. De ontwikkeling van de baby is afhankelijk van de inname van de moeder. Gezien de verhoogde voedingsbehoefte tijdens deze periode mogen voedingsstoffen zoals koolhydraten, eiwitten, vetten (omega 3-vetzuren), mineralen (calcium, magnesium, ijzer…) en vitaminen (votamine A, D, B…) niet ontbreken. 

Zoals boven vermeld, leveren melk en zuivelproducten essentiële voedingsstoffen, ook tijdens de zwangerschap. Het zijn voedzame producten voor het voedingspatroon van zwangere vrouwen*. 

Dilea halfvolle melk levert vitamine A, D, E en B9 zonder lactose. 
Ontdek meer over het product

Lees meer over lactose *

De voordelen van melk op oudere leeftijd? 

Ook voor ouderen zijn melkproducten de ideale bron voor bovenvermelde voedingsstoffen. Het belang van zuivel in deze levensfase is mede gelinkt aan het nut van eiwitten en calcium en hun rol voor spieren en botten. Op oudere leeftijd is het risico op malnutritie (ondervoeding), het verlies aan spiermassa en botsterkte verhoogd. De combinatie van voldoende fysieke beweging met de inname van eiwitten en calcium kan hier een sleutelrol spelen. Zuivel levert deze belangrijke voedingsstoffen en kan de gezondheid op deze manier optimaal ondersteunen. 

Zoals eerder vermeld, gaat de botmassa of mineraaldensiteit van de botten achteruit vanaf de leeftijd van 30-32 jaar. De toevoer van vitaminen en mineralen blijft ook tijdens deze periode van het leven essentieel. 

Doorheen het hele leven verdient zuivel een speciale plaats in het voedingspatroon. Consumeer onze melkproducten zo of voeg ze toe aan jouw favoriete gerechten, en haal authentieke recepten weer naar boven met een moderne toets. Moet je wennen aan de smaak of heb je last van verteringsproblemen? Ook hier zijn oplossingen voor: verwerk onze melkproducten in diverse recepten en gebruik de producten van Dilea Zero Lactose om gegarandeerd 100% lactosevrije gerechten op tafel te toveren voor iedereen! 

Hier vind je lactosevrije inspiratie van onze chefs en trendy recepten van de beste foodbloggers. 

 

*Kies tijdens de zwangerschap voor gepasteuriseerde melkproducten. Alle Dilea Zero Lactose producten zijn gemaakt op basis van gepasteuriseerde melk en kunnen veilig gebruikt worden tijdens de zwangerschap. 

Références :

1.    HGR, Belgische Voedingsaanbevelingen gebaseerd op voedingsmiddelen, 2019. 
2.    WIV, Belgische voedselconsumptiepeiling 2014-2015. 
3.    HGR, Belgische Voedingsaanbevelingen, 2016. 
4.    Givens D. I., J. Dairy Sci. 103:9681–9699. https://doi.org/10.3168/jds.2020-18296 https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0022030220307840