Wanneer heb je een lactose-intolerantie?

Une famille en train de prendre le petit-déjeuner se demande si elle a une intolérance au lactose

Heb je wel eens last van buikpijn, flatulentie, diarree of krampen na de maaltijd? Vraag je je af of je lactose-intolerant bent? Wij verzamelden in dit artikel alles wat je moet weten over het onderwerp!

Het moeilijk verteren van lactose (of melksuiker) is veelvoorkomend en wordt benadrukt met de leeftijd. Toch leidt dit niet bij iedereen tot spijsverteringsongemakken.

Daarnaast kunnen de ervaren symptomen ook het gevolg zijn van andere aandoeningen of stoornissen zoals het Prikkelbare Darm Syndroom (PDS). Om de symptomen aan te pakken, is het essentieel de juiste diagnose te stellen.

Zelf bepalen of je lactose-intolerant bent?

Ook al lijkt het soms evident, omdat je systematisch buikpijn en darmklachten hebt na het eten van melk of melkproducten, wordt een auto-diagnose afgeraden. Uit onderzoek blijkt dat slechts de helft van de personen die zelf vaststelden dat ze lactose-intolerant waren, echt werkelijk intolerant zijn.

De symptomen zoals flatulentie, diarree, een opgeblazen gevoel of gasvorming kunnen gevolgen zijn van veel verschillende aandoeningen en is geen garantie voor een lactose-intolerantie.

Indien je deze symptomen ervaart na het eten van lactose bevattende melkproducten wordt er aangeraden een arts te raadplegen. De intolerantie kan bevestigd worden na een medische test, waarbij de samenstelling van de uitgeademde lucht wordt gemeten bij het eten van een gestandaardiseerde hoeveelheid lactose (20 à 50 g).

>> Doe hier de test, het geeft je al een eerste professionele input

Hoe vermijd je lactose?

De eerste stap is het nagaan van je eetgewoonten, zo kan je de lactose bevattende voedingsmiddelen opmerken en vervangen. Als je toch lactose inneemt wanneer je dit niet verteert, gaat het naar de dikke darm waar het fermenteert. Hierdoor ontstaan gassen die de symptomen veroorzaken.

Houd er rekening mee dat deze symptomen pas verschijnen na een bepaalde consumptiedrempel (ongeveer het equivalent van een glas melk). Je kunt dus melkproducten blijven innemen in kleine hoeveelheden. Ontdek 5 tips die je op weg helpen!

Er wordt geschat dat er in België en Frankrijk tot 20% van de volwassenen lactose-intolerant is.

Een tweede reflex die je moet aannemen, is het correct vervangen van deze melkproducten. Dit is essentieel om het risico op voedingstekorten (vb. een calciumtekort) te vermijden, wanneer je melk(producten) volledig uit je voedingspatroon schrapt. Volwaardige alternatieven die gegarandeerd lactosevrij zijn, zoals de producten van Dilea Zero Lactose®, brengen je de nodige voedingsstoffen aan.

Bekijk onze recepten die je dagelijks op weg helpen om lekker te koken zonder darmongemakken te ervaren. Laat je inspireren door de feestelijke aperitiefhapjes, seizoensgebonden gerechten, vegetarische varianten en glutenvrije maaltijden!

>> Wil je nog meer weten over lactose? Wij geven antwoord op de veelgestelde vragen